čtvrtek 13. března 2008

A. C. Clarke - 2001:Vesmírná odysea

Proč jsem to čet
Jelikož mi bratranec párkrát omílal, že je to skvělá kniha a jelikož jsem se chtěl pustit do Kubrikovské předělávky (vždycky jsem si nějak myslel, že je lepší si nejdříve nastudovat knihu, čte se to déle a člověk nemá po zkouknutí filmu a následném čtení knihy nepříjemná déžávů) a jelikož jsem to náhodou kdesi našel v elektronické podobě a jelikož jsem zrovna v té době neměl co číst, a telefon se zdál jako správňácký nosič knih, pustil jsem se do toho.

O čem to, sakra, je
Kniha začíná pěkným "vysvětlením", kde se to jako vlastně vzala ta lidská inteligence v dávných dobách sběračů kořínků a bobulí. Autor to svádí na přítomnost jakéhosi obelisku, který dokáže ovlivňovat vědomí tehdejších opolidí a "učí" je různým důležitým schopnostem, jako je třeba jemná motorika, kterou za několik málo stovek let dotáhnou k dokonalosti při zavazování tkaniček. Taky v nich probudí zabijácké choutky, a naučí je požívat klacky na zabíjení kočkovitých šelem.

Děj dále pokračuje o několik tisíc let později, kdy na Měsíci najdou něco divného, a ono, ejhle, obelisk. Po kontaktu se slunečními paprsky vyšle divná skulptura signál směr Saturn.

V zápětí, jak jinak, je vyslána vesmírná loď na misi zjistit, co je tam u toho Saturnu tak zajímavého, že si tam zamířila energie z obelisku. Na palubě mají astronauti instalovaný supervýkonný počítač HAL9000, který po nějaké době rozehraje svou partii a snaží se odstranit všechny členy posádky.

V závěru jediný přeživší astronaut dolétá (s vypnutým HALem) k Saturnovu měsíci a prodírá se jakýmsi portály hluboko do vesmíru a vymění svou tělesnou schránku za absoulutno.

Stojí to za to vůbec číst?
Ano, stojí to za to. Knížka je velmi čtivá, pěkně napsaná (teda podle mě), ale moc nevábí k čtení dalších dílů. Ale co, ještě nějakou dobu budu vstřebávat a pak vyzkouším Kubrikovské podání. Uvidíme, jak se s tím popere.

Pokud máte rádi sci-fi a toto neznáte (třeba ani filmovou podobu), doporučuji si to přelouskat.


K nadpisu

Žádné komentáře: